НЕЩО РАЗЛИЧНО

Абстрактно - Леон

събота 11 ноември 2023 - 19:14:20
leon20230811.jpg

  Преди години с Петьо Бабачев бяхме приятели. Още е пред очите ми, седнал на чашка по време на пленера ни в Юндолската база на бившия завод в Драгор. Разглеждал съм негови творби и в ателието му на върха на високия блок срещу сегашната „Билла“. Странно защо нахлуха в мен тези спомени,  влизайки в пазарджишката галерия Боев, за да разгледам поредната експозиция на Петьовия син, Леон. Привидно няма никаква връзка  със събитието, но знае ли се?

  В изложбените зали витае някакъв неуловим дух, нещо абстрактно, видимо-невидимо, което е движило четката на художника и по различните платна се разстила особен Свят, впримчен в различни размери, като прозорци към тайнствени вселени. Знайно е, че художникът несъзнателно или  съзнателно полага душата си на платното, разголва я интимно  пред зрителя, и търси съпричастност. Който има сетива да я види, да я почувства, успява да се слее с картината и да поиска да я има. Който е с по-притъпени рефлекси, просто гледа и не вижда - за него това е просто платно на рамка с някаква боя нацапано.

  Вглеждах се дълго в показаните творби и колкото повече ги разглеждах, толкова повече ме привличаха. Художниците казват, че цветът има тон, музикантите - обратното, че звукът има цвят и са нужни или талант, или образование, за да ги усетиш. Колоритът на Леон ту избухва в светла гама, ту притихва в сивото или пастелно  променя тоналността си. Ако приемем , че цветът е звук, може да се усети странна бурна музика, понякога до кресчендо, понякога до белканто, но във всяка картина е различна. Няколко от показаните платна са реалистични морски  пейзажи, но предполагам за експонирани само за да се покаже, че авторът може да рисува и това. Преобладава акрилният абстракт, в който е силата на Леон.

Замислях се, какво е породило дадена композиция, какви мисли или настроения са я създали и какво иска да внуши авторът. Всъщност рядко рисуването абстракция е плод на анализ, по-скоро четката се води от интуиция, от подсъзнателното и ако после попиташ художника: "Защо, кое, как?", едва ли би обяснил смислено.  Точно в това е чарът на този живописен маниер - дава поле за тълкуване, носи настроение и , като цветно "петно" в интериора , одухотворява обстановката. Импулсите, водили  Бабачев при сътворяването на  платната му, сами са подсказвали каква мазка, какъв релеф или контур да положи, къде и колко. Ефектът е видим и предполагам, харесван. Излишно е да изброявам имена на картини, те просто трябва да се видят.

     Не мога да кажа какъв процент от душата на Леон е завладяна от живописта и какъв от скулптурата, но като че ли двете изкуства са равностойни, макар и различни по тематика. В пластиките на автора също има невероятно оригинални абстрактни попадения, но и чудесни фигурални композиции с фин подтекст. Знайно е, че кръгът е символ на безкрайността , но и на затворено пространство. В композициите си  скулпторът го е използва многократно,  като илюминатор към друг свят, в който ни разказва истории, притчи, легенди. Различните материали, - цимент, желязо, бронз , допринасят за търсения ефект  при пластиките "Утро", "Олтар", "Двери", като при последната е постигнат специфичен усет за монументалност, рядкост за малката пластика. Не случайно скулпторът Бабачев с лекота разполага свои големи творби и в открита градска среда

   Топло очарование струи и от кавалетната пластика на Леон - "Очакване", "Люлка", "Маг" или "Баланс". Най-добре е да се види лично, защото понякога с думи трудно се описва нещо сътворено с талант, умение  и доста труд. Всъщност , ако човек сам не е работил с  бронз, ако не е запознат поне теоретично, как се вае скулптура, не би оценил адекватно направеното. Обществото ни е в дълг към творците на изкуствата, основно поради липса на нужното образование в училищата. Също и поради липсата на заинтересованост и информации в медиите за различни технологии в изкуства и занаяти. Този тъжен факт затруднява  отглеждането на ценители, от там и на купувачи на картини, скулптури и произведения на занаятите. Рикошетът е в творците, които се чувстват неразбрани, недооценени, незаплатени и понякога демотивирани да създават оригинали, а не халтура.

   За отбелязване е , че Леон съумява да балансира и да отстоява оригиналните си позиции, подпомаган от вече стабилен фен-кръг . Това го импулсира да експериментира, да търси и намира интересни решения, комбинации от материали, теми и ракурси. За отбелязване е също сериозното значение на галерия "Боев" за подпомагането, развитието и популяризирането на стойностното изкуство в България. Отдавна се смята за чест и привилегия да бъдеш поканен за участие в това експозиционно пространство, а г-н Бабачев не за първи път се появява него.

   Както писах по-горе, влизайки в залата, изпитах странно очарование, усет за изповед и навеи към отдавнашни събития. Може би сега някъде отгоре старият Бабачев се любува на работите на сина си и съм сигурен, че се гордее с наследника си, с развитието му през годините и зрелостта на таланта му. Леон има отдавна много приятели, които мечтаят да притежават късчета от таланта му в домовете си - червените точки под произведенията доказват твърдението ми. Тази изложба, открита на 08.11.2023, този рядък празник за сетивата, заслужава да се види в близките дни.

 Д-р Станимир Куюмджиев

Leonviber Image 2023 11 11 14 42 30 561

Leonviber Image 2023 11 11 14 46 14 848

Leonviber Image 2023 11 11 14 41 20 791

Leonviber Image 2023 11 11 14 43 20 446

Leonviber Image 2023 11 11 14 45 36 412

Leonviber Image 2023 11 11 14 43 54 019

Leonviber Image 2023 11 11 14 42 03 262




Loading...